Hoe slaag je in een online interview?

Hoe slaag je in een online interview? (8 stappen)

COVID-19 blijft de krantenkoppen halen omdat het virus mensen over de hele wereld binnen houdt, terwijl regeringen de richtlijnen blijven bijwerken om de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Dit omvat het werken vanuit huis waar mogelijk en het vermijden van sociale contacten met andere mensen dan die in uw huishouden. Omdat veel bedrijven in deze periode nog steeds beslissingen moeten nemen over aanwerving, worden telefoon- en video-interviews een wijdverbreide oplossing. In dit artikel bespreken we de beste manieren om succesvol te zijn tijdens uw volgende virtuele interview.

Wat is een online interview?

Een online interview is een interview dat op afstand plaatsvindt, soms via de telefoon, maar vaak met behulp van technologie zoals videoconferenties en andere online communicatieplatforms. In een tijd waarin de lokale overheidsinstanties mensen aanbevelen om sociale-afstand te nemen, is het essentieel geworden voor zowel HR-medewerkers als kandidaten om te leren hoe ze het online interviewproces kunnen perfectioneren. online interviews worden vaak op vrijwel dezelfde manier afgenomen als persoonlijke interviews. Dat gezegd hebbende, vereist online communicatie speciale overwegingen en aanpassingen vanwege het beperkte vermogen om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te lezen (en uiten).

Uw online interview perfectioneren om de impact van COVID-19 te verminderen

Als u midden in uw zoektocht naar een baan zoekt, wordt u waarschijnlijk gevraagd om uw sollicitatiegesprekken online te doen. Hier zijn een paar overwegingen om succes te boeken:

  • Test uw technologie van tevoren
  • Draag professionele kleding
  • Bereid je voor
  • Beperk afleiding
  • Gebruik professionele lichaamstaal
  • Bouw een rapport
  • Wees authentiek
  • Opvolgen

1. Test uw technologie van tevoren

Voor een online interview zijn tools nodig zoals een camera en microfoon op je computer, een softwareprogramma (zoals Google Hangouts of Zoom) en een betrouwbare internetverbinding. Controleer ten minste één dag voor uw online interview al uw technologie om er zeker van te zijn dat deze effectief werkt en kan worden gebruikt om effectief te communiceren. Dat betekent dat u een functionele computer moet hebben die voldoet aan de technische specificaties, alle benodigde software moet downloaden en ervoor moet zorgen dat de verbinding sterk genoeg is om streaming te ondersteunen.

Controleer 10 tot 15 minuten voorafgaand je sollicitatiegesprek je internetverbinding en meld je aan voor de video- of telefonische vergadering die de HR-vertegenwoordiger of recruitmentmanager heeft verzorgd. Schakel het geluid en de video in om ervoor te zorgen dat alles op tijd werkt voor uw gesprek.

2. Draag professionele kleding

In een online interview moet u zich hetzelfde kleden als in een persoonlijk interview. Als u dit doet, ziet u er niet alleen professioneel en enthousiast uit over de mogelijkheid, maar voelt u zich ook beter voorbereid en zelfverzekerder. Wanneer een sollicitatiegesprek plaatsvindt vanaf een afgelegen locatie, zoals bij u thuis, mag u verwachten dat het net zo formeel is als een sollicitatiegesprek op kantoor. 

3. Bereid je voor

Zoals bij elk sollicitatiegesprek, krijgt u de beste resultaten als u zich van tevoren voorbereidt. Het feit dat u achter uw computer zit, betekent niet dat u moet vertrouwen op de mogelijkheid om snel antwoorden op te zoeken of dat u moet vertrouwen op een geschreven script waaruit u direct kunt lezen. Je moet je zo voorbereiden zodat je een natuurlijk gesprek kunt voeren zonder rond te klikken of rechtstreeks van papier te lezen, wat gerepeteerd en onnatuurlijk kan lijken.

Werkgevers kunnen u van tevoren een lijst met vragen geven die u wilt beantwoorden, wat u kan helpen bij het navigeren door uw onderzoek. Vaker wordt u gevraagd om antwoorden te geven zonder voorafgaande kennis van de vragen. Als dit het geval is, bereid je dan op dezelfde manier voor als je zou doen voor een persoonlijk interview door veelgestelde interviewvragen te plannen, het bedrijf te onderzoeken, de functiebeschrijving te bekijken en relevante voorbeelden van je prestaties en ervaring voor te bereiden.

4. Beperk afleiding

De beste plaats om bij u thuis een sollicitatiegesprek te houden, is een rustige locatie met weinig afleiding. Kies een kamer die er schoon en professioneel uitziet, zodat de interviewer zijn aandacht op jou kan richten en niet op wat er om je heen is. Als u geen speciale kantoorruimte heeft, kunt u ook een slaapkamer of logeerkamer, uw keukentafel of zelfs vrijgemaakte kastruimte gebruiken. Probeer uw computer op een tafel of bureau te plaatsen in plaats van op schoot of bank.

Vertel mensen met wie u de ruimte deelt over de ruimte die u voor uw sollicitatiegesprek gaat gebruiken, het tijdstip van uw sollicitatiegesprek en dat u en uw stille ruimte gedurende die tijd verboden terrein zullen zijn. Leg respectvol uit dat het gedurende deze tijd het beste is dat het huis stil blijft met beperkte afleiding. Indien mogelijk kunt u huisdieren tijdens kritieke werkuren ook in een aangewezen ruimte plaatsen.

5. Gebruik professionele lichaamstaal

Omdat interviewen via video of telefoon de mogelijkheid om met lichaamstaal te communiceren beperkt, is het belangrijk om lichaamstaal op een duidelijke, professionele manier te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een onverwachte vraag krijgt, blijf dan in evenwicht en neem even de tijd om je gedachten te ordenen.

Ga rechtop zitten en zorg ervoor dat uw camera zo is geplaatst dat uw gezicht zich in het midden van uw scherm bevindt (niet te veel lege ruimte boven of onder uw hoofd). In de meeste interviews schud je aan het begin en aan het einde van het gesprek de hand van je potentiële werkgever. Het is een belangrijk teken van lichaamstaal dat u helpt de relatie tot stand te brengen. Zoek in plaats daarvan andere manieren om enthousiasme te begroeten en uit te stralen, zoals glimlachen en zelfverzekerd zwaaien met oogcontact.

6. Bouw een verstandhouding op

Een goede verstandhouding tot stand brengen is belangrijk in elke zakelijke relatie, omdat u zich hierdoor kunt onderscheiden van andere kandidaten door een persoonlijke band met de interviewer op te bouwen. Wanneer u persoonlijk interviewt, helpen uw enthousiasme, lichaamstaal, handdruk en vroege praatjes u allemaal om die band met uw potentiële werkgever op te bouwen.

Bij online communiceren is het nog steeds nodig om manieren te vinden om een ​​verstandhouding op te bouwen. U kunt dit doen door bereid te zijn om over een gemeenschappelijk belang te praten, te vragen hoe de ervaring van uw interviewer is met virtuele interviews, of door een ander neutraal onderwerp te zoeken waarmee u meer over uw interviewer kunt leren.

7. Wees authentiek

Bij online interviewen heb je de zeldzame kans om in een ontspannen, vertrouwde omgeving te spreken en de interviewer te laten zien wie je bent en waarom je de beste persoon voor de baan bent. Recruiters zullen kijken hoe u zich uitdrukt om te begrijpen of u goed bij het bedrijf past. Gebruik hulpmiddelen zoals uw lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en interviewvoorbereidingen om uw zelfvertrouwen en persoonlijkheid met betrekking tot de positie over te brengen.

8. Opvolging

Plan na uw interview een goed getimede follow-up mail. Het is een goede gewoonte om binnen 24 uur na een interview een vervolgmail te sturen, de interviewer te bedanken voor zijn tijd en hem te laten weten dat je beschikbaar bent als hij nog vragen heeft. Neem contact op met de HR-vertegenwoordiger of rekruteringsmanager waarmee u eerder hebt gesproken voor een lijst met de e-mails van uw interviewers.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Brieven te kopiëren na minimaal 200 karakter reactie